to be the bigger person...

Hur man vet att vänskap är på riktigt. Vänskap. Ja, hur vet man? På riktigt. Tanken slår mig ofta. När det kommer till kritan så är grunden, cementet, den understa kapplapinnen - tillit. Trust är det viktigaste i alla relationer. Relationer finns i alla former, men det som binder dem samman är kärlek. Love above everything. Relationer finns i alla former, men kärleken är densamme. Den där varma känslan som dyker upp i kroppen sådär alldeles ljuvligt. Tillit. Trust. Man känner tillit till någon. Man bryr sig om någon. Man tillåtet sig att älska någon.
 
Vänskap. Friends. När man flyttar till en annan stad. Börjar om. Börjar vandra till framtiden. Trots att man vänder ryggen till så stannar hjärtat och tilliten kvar. De vänner som tar tag i hjärtat och tilliten och låser in dem i hjärnan och i hjärtat. De är vänner. Jag märkte ganska snabbt vilka som fortsatte ringa. Vilka som visade intresse. Vilka som ville fortsätta ge sitt hjärta till mig och samtidigt fortsätta ta vara på mitt.
 
Dock vill jag nu tala om de vänner man haft svårare med. Ups and Downs. Catfights. Raawr. Hur vet man när gränsen är nådd? Jag har en stark regel. Okej. Något händer. Ni tappar kontakten och allt rinner ut i sanden. Tiden. Telefonsamtalen. Allt. Man smsar smått. Man börjar dividera fram och tillbaka. Ska jag bara sopa allt under mattan och börja om? Eller ska man sopa in det i ett kuvert, skicka iväg och låta personen i fråga få allt i ansiktet? Och sen gå vidare? Jag har alltid trott på att man MÅSTE reda ut problem med sina vänner. Saker man stör sig på. Det gör jag fortfarande, trust me. Men ibland händer det något.
 
Det började med att en ny klasskamrat till mig påminnde mig så otroligt mycket om en person. Skrattet. Impulsiteten. Lite sådär galen. Jag fattade tycke för henne direkt. Varför? Ja, självklart är det för att hon verkar vara en rolig individ. Lik någon annan. Vem? Några dagar senare ringer telefonen. En person som försvann där borta i flytten. En person som jag varken tog upp problemen i vänskapen med eller skickade ett kuvärt med skit i. Jag svarar. Vi pratar i 1h och 52 minuter. Samtalet flyter på. Jag skrattar. Hon skrattar. Jag suckar. Hon suckar. Jag höjer rösten åt någon sjuk historia. Hon höjer rösten. Vi skrattar. När jag lagt på luren får jag en konstig känsla i kroppen. Jag dividerar. Så vad nu? How to be continued? Well. Jag känner såhär:
 
Jag tror att den äkta vänskapen handlar om att ha styrkan att - Take the highroad. MEN TA UPP PROBLEM! självklart. Men när en vänskap börjat trilla på grund av något mindre, något egentligen ganska oklart. Då gäller det att våga vara - The bigger person. För jag tror också att vänskap är när man får ett oväntat samtal från någon tillbaka i historien och att samtalet flyter på. Ett obehag som går över i lättnad.
 
Jag fick höra för ett tag sen när jag dividerade kring ett vänskapsproblem med en av mina andra vänner. "Det är för att du har ett stort hjärta". Repliken berörde mig. Enormt. Jag är känslig inför att prata om issues med mina närmsta för att jag ogärna vill skapa en konflikt. Catfight. Raawr. Dock är det självklart viktigt att man gör det. Låt inte något litet bli något stort.
 
Så vad är äkta vänskap? Äkta vänskap för mig är när man kan ta upp allt man stör sig på med sina vänner. De lyssnar. De försöker förstå. De vill hjälpa till att rätta till. Och det rättar oftast till sig. Det fixar ni. Tillsammans. Men vänskap är också när man kan vara - the bigger person och våga - take the highroad. För om ingen vågar så är allt borta. Insopat i ett kuvärt. Slängt i havet. Borta föralltid. Forever.
 
Jag älskar mina vänner. Men jag har djup respekt för den som kan ringa mig och börja pladdra på. Få mig att skratta. Trots att personen i fråga kanske inte tog tag i mitt hjärta och min tillit för länge sen när jag vände ryggen till. Men jag har fått höra att jag har ett stort hjärta. Big heart. Så det finns fortfarande plats att hämta. Ett hjärta. En tillit. Trust.
 
p.s DK du är en av de få som har bidragit stort till varför jag har ett stort hjärta. big love to you.

Kommentarer
Postat av: DK

ÅH det här gjorde min dag! Love you so much! <3

2013-03-09 @ 16:04:38
Postat av: DK (again)

Btw du om någon har det största av hjärtan. And don't you forget that.

2013-03-09 @ 16:13:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback